Informace pro stavební úřady

A. Ověření identifikátoru uvedeného v žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí či v oznámení o užívání stavby prostřednictvím IS DMVS 

B. Oveření identifikátoru v případě předčasného užívání stavby, zkušebním provozu a pasportu stavby

C. Ověření rozsahu údajů zapsaných stavebníkem do DTM Jihočeského kraje - pro přihlášené prostřednictvím JIP/KAAS

D. Ověření rozsahu údajů zapsaných stavebníkem do DTM Jihočeského kraje - prostřednictvím veřejné mapové služby

E. Zjištění okruhu vlastníků dopravní a technické infrastruktury ve vybraném území

F. Postup stavebního úřadu, není-li údaj o dopravní a technické infrastruktuře v DTM/DMVS

 


A. Ověření identifikátoru uvedeného v žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí či v oznámení o užívání stavby prostřednictvím IS DMVS 

Jedním ze základních uživatelů digitálních technických map krajů (dále i jen „DTM“) jsou stavební úřady, a to na základě vazby na vymahatelnost povinností uložených stavebníkům zákonem č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví (dále jen „zeměměřický zákon“), konkrétně v § 4b odst. 9 zeměměřického zákona: „Po dokončení stavby, kterou vzniká, mění se nebo zaniká objekt nebo zařízení podle odstavce 4 písm. b), předá stavebník 14) prostřednictvím jednotného rozhraní podle § 4d odst. 3 písm. b) správci digitální technické mapy kraje údaje o tomto objektu nebo zařízení. Přitom zodpovídá za správnost, úplnost a aktuálnost předaných údajů.“

Stavební úřad se při výkonu své činnosti podle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (dále jen „SZ“), setkává s DTM v momentě, kdy stavebník podává oznámení o užívání stavby podle § 230 SZ a dále v případě, kdy podává žádost o kolaudační rozhodnutí dle § 232 SZ. V obou těchto případech dokládá stavebník tzv. identifikátor záznamu, jímž prokazuje splnění povinnosti vůči DTM kraje. Aktuálně platné znění § 232 odst. 2 písm. g) SZ (ve znění zákona č. 87/2025 Sb. účinném od 1. 8. 2025): „identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje, nebo předány podklady způsobilé pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje“. Identifikátor záznamu je ve své podstatě ID podání geodetického podkladu pro vedení DTM.

Cílem znění tohoto odstavce je skutečnost, že stavebník uvede v oznámení o užívání stavby nebo v žádosti o kolaudaci identifikátor záznamu (příklad identifikátoru: PGAD-6916D916-BC7B-4082-B3E0-A6FFE2020C21) a stavební úřad dostupnými prostředky ověří, že tento identifikátor je skutečný a opravdu potvrzuje tzv. způsobilost (zapracovatelnost) stavebníkem předaného podkladu pro DTM kraje. Tímto postupem by měla být zajištěna aktualizace datového obsahu DTM krajů. Ověření předloženého identifikátoru záznamu probíhá jak u geodetického podkladu pro aktualizaci základní prostorové situace, tak i pro geodetické podklady určené k aktualizaci obsahu údajů o dopravní a technické infrastruktuře.

Ověření rozsahu údajů zapsaných do DTM Jihočeského kraje pod doloženým identifikátorem záznamu, resp. možné způsoby provedení kontroly stavebním úřadem, je popsáno podrobněji v částech C. a D. na této stránce.

Identifikátor záznamu dokládá stavebník v oznámení o užívání stavby nebo v žádosti o kolaudaci pouze v případě, že svojí stavební činností způsobil změnu obsahu DTM JČK
V opačném případě doloží stavebník čestné prohlášení, že jeho stavební činnost, která je předmětem správního řízení, nezpůsobila změnu obsahu DTM JČK.

Ověření identifikátoru záznamu může stavební úřad provést prostřednictvím Portálu Digitální mapy veřejné správy (dále i jen „DMVS“), a to buď vizuálně pohledem do mapové služby (k tomu lze využít i mapové služby krajských DTM) nebo využitím přímé kontroly vloženého identifikátoru v Portálu DMVS. V případě geodetického podkladu pro DTM, kdy je aktualizován obsah objektů dopravní a technické infrastruktury, není možné využít přímou kontrolu identifikátoru záznamu, nutno využít kontroly v mapové službě.

  1. Nejprve je nutné se v Portálu DMVS (https://dmvs.cuzk.gov.cz/portal) přihlásit prostřednictvím JIP/KAAS. 

Pozn. Pro přístup do Portálu DMVS je nutné mít nastavené přístupové role v JIP/KAAS, návody pro lokální administrátory jsou dostupné na webu ČÚZK:https://www.cuzk.cz/DMVS/Portal-DMVS.aspx.

DMVS_prihlaseni

  1. Otevřít dlaždici pod názvem "Zjištění stavu zpracování GAD DTM" na záložce "Geodetická aktualizační dokumentace"dmvs_zjisteni_stavu

 

  1. Vložit do položky "ID podání*" stavebníkem předložený identifikátor záznamu v žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí a odeslat.
    dmvs_stav_GAD

 

  1. Bude-li vložený identifikátor záznamu platný, potom se dotazovateli (stavebnímu úřadu) vrátí informace o stavu tohoto podání, doprovázená tzv. Reportem, který je možné si stáhnout a prohlédnout. Report je protokolem o stavu zpracování předaného geodetického podkladu pro DTM kraje vygenerovaným informačním systémem DTM kraje. Geodetický podklad pro DTM kraje obsahující údaje pro aktualizaci základní prostorové situace bývá označován jako tzv. geodetická aktualizační dokumentace (dále jen „GAD“).
    Pro stavební úřad je z informace o stavu podání důležitá jen informace nazvaná „Výsledek“ (viz údaj v zeleném rámečku) v obrázku výše.

 

  1. Bude-li ve výsledku uveden text "GAD zapracovatelná", potom je předaný podklad pro DTM kraje, resp. identifikátor záznamu, možné považovat za způsobilý. V tomto případě stavebník svou povinnost vůči DTM kraje splnil odesláním platného geodetického podkladu pro vedení DTM kraje. Tato základní kontrola však nezahrnuje kontrolu obsahu této GAD, tedy zda byly zapsány do DTM všechny objekty.
    Bude-li ve výsledku uveden text „GAD nezapracovatelná“, potom stavebníkem předaný podklad pro DTM kraje není způsobilý a stavebník tak svou povinnost vůči DTM kraje nesplnil. V těchto případech na úrovni DTM kraje probíhá komunikace kraje se zhotovitelem GAD, a to do té doby, než bude GAD způsobilá k zapracování, případně si kraj (jako správce DTM kraje) může stáhnout zapracování nezpůsobilé GAD do své působnosti. Dokud kraj nepotvrdí geodetický podklad jako „GAD zapracovatelná“, nelze identifikátor záznamu považovat za způsobilý.

 

  1. Způsobilost identifikátoru záznamu si lze ověřit i v přiloženém tzv. Reportu, který si lze stáhnout a otevřít (jedná se o PDF soubor generovaný informačním systémem DTM kraje). Je-li předložený identifikátor záznamu způsobilý, potom je v reportu na řádce „Stav aktualizace:“ uvedeno „Přijato ke zpracování“.
    dmvs_stav_GAD_report

     

B. Ověření identifikátoru v případě předčasného užívání stavby, zkušebním provozu a pasportu stavby 

KOLAUDACE STAVBY

Při závěrečné kolaudaci stavby dle § 230 stavebního zákona (oznámení o dokončení stavby) a § 232 stavebního zákona (kolaudační rozhodnutí) se ID záznam dokládá vždy - u dokončených staveb dopravní a technické infrastruktury (DTI), i u objektů a zařízení základní prostorové situace (ZPS), došlo-li stavební činností ke změně obsahu DTM. Formulář žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí je v příloze č. 10 vyhlášky č. 149/2024 Sb., doložení ID záznamu je obsaženo ve formuláři v části C.1.7.

PŘEDČASNÉ UŽÍVÁNÍ STAVBY

Pro předčasné užívání stavby dle § 236 stavebního zákona (základní předpoklad je, že stavba je nedokončená) se dokládají podklady dle § 232 stavebního zákona v rozsahu dle charakteru stavby - u předčasného užívání stavby bude vždy záviset na správní úvaze stavebního úřadu, zda bude vyžadovat splnění povinnosti vůči DTM či nikoliv. Stavebník v žádosti uvede důvody, proč případně nedokládá ID záznam (např. u sítí obvykle bude chtít splnění povinnosti vůči DTM doložit, ale u nedokončené stavby silnice nikoliv). Formulář žádosti o povolení předčasného užívání stavby je v příloze č. 11 vyhlášky č. 149/2024 Sb., doložení ID záznamu je obsaženo ve formuláři v části C.1.7.

ZKUŠEBNÍ PROVOZ STAVBY

Při zkušebním provozu dle § 237 stavebního zákona (základní předpoklad je, že je stavba dokončená), nicméně v tomto případě se výslovně nedokládají v žádosti údaje dle § 232 stavebního zákona, tedy ID záznam. Stavba se ale považuje za dokončenou a měla by být v DTM zapsaná, ale stavební úřad by neměl vyžadovat doložení ID záznamu, nemá k tomu zákonné zmocnění. Požadavek vložení ID záznamu není ani ve formuláři žádosti o povolení zkušebního provozu (viz příloha č. 12 vyhlášky č. 149/2024 Sb.)

PASPORT STAVBY

V případě pasportu stavby se nedokládá stavebnímu úřadu nic v souvislosti s DTM - pokud není k dispozici (nedochovala se) dokumentace stavby, potom stavebník zajišťuje tzv. pasport stavby (dokumentace stávajícího stavu stavby) dle § 245 stavebního zákona, který ověřuje stavební úřad. Stavebník v případě ověřování pasportu stavby žádný ID záznam nedokládá. V příloze č. 11 vyhlášky č. 131/2024 Sb., o dokumentaci staveb, je sice součástí „Dokladové části dokumentace pasportu“ geodetická aktualizační dokumentace DTM a dále geodetický podklad pro vedení DTM, nicméně dokladová část pasportu stavby není povinná a není důvod, aby ji stavební úřad vyžadoval (konzultováno s MMR).


 

C. Ověření rozsahu údajů zapsaných stavebníkem do DTM Jihočeského kraje - pro přihlášené prostřednictvím JIP/KAAS 

Služba pro stavební úřady ... ověřování úzapsaných pod ID záznamem, přístup k neveřejné části údajů

Povinnost stavebníků zapisovat změny objektů a zařízení ze stavební činnosti slouží především k zajistění aktualizace obsahu DTM kraje. Nedojde-li stavební činností ke změně v DTM nebo je-li už změna v DTM zapsána z jiného zdroje, nemusí stavebník žádný identifikátor záznamu dokládat (vhodné doložit např. čestným prohlášením).

Identifikátor záznamu nabývá obvykle 2 podob:

  • PGAD-C359A058-EAB6-4090-B478-56E97EF578FF ... geodetický podklad pro DTM (tzv. GAD) obsahující změnové údaje o základní prostorové situaci.
  • EDTI-0044F2F2-0F28-4B07-AD16-3EEF11EFCC79 ... geodetický podklad pro DTM (změnové JVF) obsahující zapsané změny objektů dopravní nebo technické infrastruktury.

Není přípustné dokládat identifikátor záznamu v podobě "KGAD". Jedná se pouze o kontrolu zpracované GAD, nikoli o její oficiální podání do DTM.

Pro ověření identifikátoru záznamu a rozsahu údajů zapsaných do DTM JČK je možné využít mapovou službu v Portálu DTM Jihočeského kraje.

  1. Na Portál DTM Jihočeského kraje je třeba se přihlásit prostřednictvím CMS2 (https://jck.krajdtm.cms2.cz/portal-jck/). Přístupové role v JIP/KAAS přiřadí pracovníkovi stavebního úřadu lokální administrátor na obci.

 

  1. Mapová služba je dostupná prostřednictvím modulu "Ověření podání pro stavební úřady". 
    dtm_stavebni_urady

 

  1. Po kliknutí na obrázek "lupy" v levém horním rohu mapového okna je možné zvolit příslušnou kategorii ověřovaných objektů (ZPS, TI nebo DI) a zadat identifikátor záznamu.
    stavebni_urady_hledani

 

  1. Pokud zapsaná dokumentace obsahovala objekty příslušné geometrie (linie, body, plochy), budou vyhledány a zvýrazněny.
    stavebni_urady_zvyrazneni

     

D. Ověření rozsahu údajů zapsaných stavebníkem do DTM Jihočeského kraje - prostřednictvím veřejné mapové služby 

Pro ověření zapracování podkladů v části ZPS lze využít i veřejnou mapovou službu. V případě ZPS je zobrazovaný obsah kompletní, nezobrazují se ovšem údaje o ochranných a bezpečnostních pásmech DTI, záměrech a o kritické infrastruktuře.

1. Mapa pro veřejnost je dostupná na úvodní stránce Portálu DTM Jihočeského kraje.

dtm_mapovy_klient

2. Prostřednictvím hledání je na záložce "ZPS oblasti GAD" možné vyhledat oblast stavebníkem doloženého ID záznamu ZPS, ve které se zapsané údaje nacházejí.

dtm_oblasti_GAD

3. V mapě pro veřejnost je možné si prohlížet i další obsah DTM:

  • zapnout si viditelnost vrstvy "TI - po skupinách"
  • zapnout si viditelnost vrstvy "TI - kritická infrastruktura" - zobrazuje jen oblasti výskytu TI označené jako kritická infrastruktura
  • zapnout si viditelnost vrstvy "Technická infrastruktura - kompletní"
  • zapnout si viditelnost vrstvy "Dopravní infratrruktura - po vrstvách"

dtm_obsah_mapy


 

E. Zjištění okruhu vlastníků dopravní a technické infrastruktury ve vybraném území 

Základní východiska pro vyjádření k možnostem a způsobu napojení záměru a k ochraně sítí dopravní a technické infrastruktury (dále i jen „DTI“):

Vedení evidence technické infrastruktury viz § 168 SZ:
Vlastník má povinnost vést evidenci jím vlastněné infrastruktury a dále má povinnost sdělit bezplatně na žádost informace o podmínkách napojení a o ochranných a bezpečnostních pásmech a o základních podmínkách provádění činnosti v těchto pásmech.

Povinnost vložení údajů o objektech a zařízeních dopravní a technické infrastruktury viz § 4b zákona o zeměměřictví:
Obsahem DTM jsou i údaje o dopravní a technické infrastruktuře, a to dle § 4b odst. 4 písm. a) zákona o zeměměřictví jsou údaje o „druzích, umístění, průběhu a vlastnostech objektů a zařízení dopravní a technické infrastruktury včetně údajů o jejich ochranných a bezpečnostních pásmech a údajů o záměrech na provedení změn dopravní a technické infrastruktury v území“. Údaje do DTM zapisuje dle § 4b odst. 7) zákona o zeměměřictví jejich editor, kterým je zákona jejich vlastník, přičemž tuto povinnost může splnit jejich správce či provozovatel, a to na základě písemné dohody, kterou vlastník svěří editorství jiné osobě. 

Podání žádosti o vyjádření viz §§ 180-181 SZ:
Žádost o vyjádření vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury je upravena v § 180 SZ a lze ji podat prostřednictvím Portálu stavebníka. Za vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury činí úkony její správce nebo provozovatel v rozsahu, v jakém plní editační povinnost správce technické infrastruktury podle seznamu editorů DTM krajů vedeného na základě zákona o zeměměřictví. Seznam vlastníků, správců a provozovatelů (a editorů) dopravní a technické infrastruktury je veden jako součást DMVS dle § 4d odst. 3 písm. c) a d) zákona o zeměměřictví. Tento seznam obsahuje i vymezení území jejich působnosti, z něhož je odvozován níže popsaný způsob zjištění okruhu vyjadřovatelů. 

Pozn. Součástí vyjádření již dle nového stavebního zákona není sdělení o existenci sítí, existence sítí je zjišťována z Portálu DMVS (zjištění území správců dopravní a technické infrastruktury v definovaném území) a z DTM kraje, kde jsou obsaženy zákresy polohového umístění sítí. 

Vyjádření vlastníků veřejné dopravní nebo technické infrastruktury jako součást žádosti o povolení záměru viz § 184 SZ: 
Konkrétně v § 184 odst. 2 písm. f) SZ je jako součást žádosti o povolení záměru vyžadováno doložení „vyjádření vlastníků veřejné dopravní nebo technické infrastruktury uvedených v digitální technické mapě,“.  


Ukázka zjištění okruhu vlastníků dopravní a technické infrastruktury, kteří by měli doložit vyjádření podle § 180 SZ k žádosti o povolení záměru podle § 184 odst. f) SZ

Pozn. Po spuštění služby DMVS v provedení tzv. semaforu (validní, ochranné pásmo, nevalidní vyjadřovatelé) došlo ke změně pojetí identifikace vyjadřovatelů v zájmovém území. Nyní je určení výpisu vyjadřovatelů prováděno nad záměrem dotčenými parcelami, nikoliv nad záměrem dotčeným územím. Může zde docházet k identifikaci vyjadřovatelů, kteří daným záměrem nejsou a nemohou být dotčeni (parcely liniových staveb zasahující daleko mimo zastavěné území apod.)

  1. Nejprve je nutné se v Portálu DMVS (https://dmvs.cuzk.gov.cz/portal) přihlásit prostřednictvím JIP/KAAS. 

Pozn. Pro přístup do Portálu DMVS je nutné mít nastavené přístupové role v JIP/KAAS, návody pro lokální administrátory jsou dostupné na webu ČÚZK:https://www.cuzk.cz/DMVS/Portal-DMVS.aspx.

DMVS_prihlaseni

  1. Otevřít dlaždici pod názvem "Zjištění území správců DTI v definovaném území" na záložce "Dopravní a technická infrastruktura".
    dmvs_zjisteni_uzemi_spravcu_TI                        

 

  1. Specifikovat konkrétní požadavek dle posuzovaného záměru - název záměru a výběr území, za které je potřeba okruh vyjadřovatelů zjistit. Výběr území lze v tuto chvíli provést zákresem polygonu v mapě nebo výběrem konkrétních parcel.
    dmvs_definice_uzemi

Rekapitulace vybraných parcel, kde lze ještě případně přidávat či odebírat vybrané parcely a následně volba, zda žadatel chce být e-mailem upozorněn na nyřízení žádosti:

 

  1. Výsledkem je výpis vlastníků (resp. vyjadřovatelů) dopravní a technické infrastruktury v zadaném území, včetně kontaktních údajů. Výpis je dostupný v DMVS v sekci "Žádosti", zároveň v případě zaškrtnutí "Ano, přeji si dostat upozornění o výsledku mé žádosti..." bude žadateli doručen e-mail s odkazem pro přístup k výslednému výpisu.dmvs_vypis_spravcu

 

  1. Výsledný výpis vyjadřovatelů k objektům a zařízením dopravní a technické infrastruktury je členěn do 3 kategorií (tzv. semafor):
    dmvs_vypis_spravcu_pdf

POZOR:

Vyjadřovatelé uvedení v kategorii "Validní" a "Ochranná pásma" jsou vlastníci/správci/provozovatelé DTI, kteří zapsali své údaje i do Digitální technické mapy Jihočeského kraje. Tito vyjadřovatelé sdělují vždy (bezplatně) své podmínky z hlediska napojení a podmínek provádění činnosti v ochranných pásmech dle § 168 písm. b) zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon.

Vyjadřovatelé uvedení v kategorii "Nevalidní" jsou vlastníci/správci/provozovatelé DTI, kteří nezapsali své údaje i do Digitální technické mapy Jihočeského kraje, mají pouze vymezené území své působnosti v DMVS. Nesplňují tedy definici danou v § 184 odst. 2 písm. g) stavebního zákona. Mezi těmito "nevalidními" vyjadřovateli se často nacházejí i obce, které dosud nesplnily povinnost předat údaje o DTI do Digitální technické mapy Jihočeského kraje. 

  1. Konkrétní polohu sítí dopravní a technické infrastruktury si lze ověřit i prostřednictvím prohlížecích služeb DMVS:
    dmvs_mapovy_portal

 

  1. Konkrétní polohu sítí dopravní a technické infrastruktury lze ověřit i prostřednictvím prohlížecích služeb DTM JČK, které jsou zcela volně dostupné v mapě pro veřejnost.

Pozn. Součástí veřejně přístupných prohlížecích služeb nejsou neveřejná data, k nimž je přístup omezen dle § 4b odst. 10 zákona o zeměměřictví.

dtm_mapovy_klient


 

F. Postup stavebního úřadu, není-li údaj o dopravní a technické infrastruktuře v DTM/DMVS 

Postup stavebních úřadů po spuštění DTM krajů, tedy po 1. 7. 2024, v případech, kdy vlastník (případně provozovatel nebo správce) nesplní povinnost vůči DTM kraje a nevloží údaje o jím vlastněné infrastruktuře do DTM kraje, vyplývá ze sdělení Odboru stavebního řádu Ministerstva pro místní rozvoj, konkrétně od ředitelky Ing. Žanet Hadžič ze dne 1. 7. 2024. 

Stavební úřad nemá povinnost ověřovat či dohledávat vyjádření vlastníků, kteří nebudou v DTM a hlavně ani v DMVS uvedeni. Nový stavební zákon v § 184 odst. 2 písm. f) stanoví, že součástí žádosti vyjádření vlastníků veřejné dopravní nebo technické infrastruktury uvedených v digitální technické mapě. Stavebník tudíž stavebnímu úřadu předkládá pouze vyjádření vlastníků uvedených v DTM, pokud tam žádní uvedení nebudou, pak stavebník žádné vyjádření předložit nemusí. Nelze v tomto ohledu nutit stavebníka, aby žádost doplňoval o náležitosti, které zákon nevyžaduje, jelikož pak by stavební úřad překročil svoje kompetence. Analogicky lze tedy dovodit, že stavební úřad přezkoumává žádost pouze optikou zákonných požadavků, nelze po stavebním úřadu požadovat, aby činil úkony nad rámec zákona. Pokud tedy zákon nestanoví požadavek předložení vyjádření vlastníků neuvedených v DTM, pak nelze dovodit, že by tuto činnost měl za stavebníka činit stavební úřad. Nadto § 193 nového stavebního zákona stanoví, jakým způsobem stavební úřad žádost posuzuje, přičemž nikde není uvedeno oprávnění stavebního úřadu hodnotit, zda údaje zapsané v DTM odpovídají skutečnosti. Pokud stavební úřad nad rámec své činnosti zjistí, že údaje v DTM neodpovídají skutečnosti, je nutné tuto skutečnost řešit v rámci DTM, tedy obrátit se s podnětem na kraj jako správce DTM, že vlastníci veřejné technické a dopravní infrastruktury neplní své zákonné požadavky.

Dále lze pravděpodobně dovodit, že pokud následně skutečně dojde k „překopnutí“ sítí a ukáže se, že vlastník nedostál své povinnosti údaje o síti vložit do DTM, pak bude za způsobenou škodu odpovídat.